Silvio, Cornell och till minne av Mackan

Direktlänk till inlägg 17 november 2019

v. 47-48 2019

Av Anne-Lie - 17 november 2019 19:05

Rida så mycket det går, osäkert om det blir något alls. Två långa arbetsveckor  med sena sluttider. Det känns sådär i och med att vi redan haft ett lång svbrott i höst. Det var till nu vilan var inplanerad.   

v. 47

Måndag En dag i taget. Det fick bli longering ca 30 minuter. Fokus på galoppfattningar. Skönt, sa Silvio som på slutet valde att galoppera med långa, långsamma vägvinnade språng i låg form och låga bock av det välmående slaget. När han var nöjd så av slutatde vi och tog en  10 minuters prom på asfalten. 

   

Torsdag: Longerar totalt 35 min, med mer sammanhängande galopp. Härligt att se Silvios genomsläppliga trav i båda varven efter lösgörande galopp. 10 min avslutningskritt på asfalt. Det är så kul att nu för tiden kunna arbeta Silvio i longeringen. Det är lugnt och sansat och det går fint att ha korta skrittpass mellan varje "moment". 

Ridbanan är super just nu trots allt regn. Fast och fin med svikt.


Söndag: Elektrisk, skrittar ut med Kerra/Snuffan. Sitter av och leder ett tag tills spänningen  över att se "farligheter på håll" har lagt sig. Vi är ute 1.15 ca 7 km avlutart med 15 longering på ridbanan. Hinner kanske till lektion i morgon. Annars longering, promenad till lilla ridhuset. Silvio behöver röra på sig.Det räcker inte med att bara vara i  vinterhagen. Det blir en låång måndag oavsett. 


V.  48

 

Måndag: Håller i föresatsen att gå till HRF. Rastar av Silvio 25 min på ridbanan hemma. Sedan promenerar vi till "lilla" (30x18) skrittar länge och avvaktar tills att den spökiga gula har arbetat klart. Jag får  lite moraliskt stöd av Anna och vi är grymt dåliga på att ta oss runt på en volt. I synnerhet i spända tillstånd. Traven blir inte bra. När vi blev kvar själva så avslutade vi dagens arbete helt ok. Tema fokus på mig... Hur som helst så fick Silvio röra på sig och bli  lite trött i huvudet. 


Onsdag: Vi hängde på halvåttalektionen, men först 15 min longering på lilla utebanan. Något pigg och spänd inne stundatals. Jag börjar blir klart bättre på att hinna med  snabba spökstopp och bita ihop och rida på framåt. Oavsett gav det energi i årets novembermörker.  

Fredag: Black Friday i lilla ridhuset och vi har helt själva så Silvio kunde få galoppera på, på lina. Ca 12 mintotalt med longering i båda varven. Jag satt upp, lite skritt och sedan trava på åt det friskare hållet med några övergångar trav skritt. Silvio var med på noterna utan att vara spökig eller för pigg.

 

Lördag: Tre härliga varv på ridstigen med Kerra/Snuffan 9 km. Silvio skötte sig  som en dröm. Endast ett spöstopp som drog med Snuffan. Men i morgon ska hovkratsen med så att jag kan kratsa ur hovarna innan vi skrittar asfalten hem. Inväntar svar om M har tid att komma den här veckan och sätta på snösulor även om nu snön tinat bort i slutet på kommande vecka.

     

Rutigt stalltäcke från min hovlevernatör 139kr + frakt...

 


Söndag: Summa summaron blev det en riktigt bra ridvecka! En bland de bästa faktiskt. Ytterliggare en härlig runda till på ridstigen. Två varv = 7 km.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Lie - 15 juni 2021 23:03

Silvio och jag avslutar vårt bloggande här. Vi finns på Instagram. Ha det det fint. Och om du läser detta G.N jag är tacksam för vad jag fick med mig från den tiden. Sonen börjar sin karriär inom ditt yrkesområde. ...

Av Anne-Lie - 9 november 2020 10:26

Måndag: Ridbanan bra travarbete. jg behövr ridframåt mot skuggorna i galopp...   Tisdag: Ridbanan klart bättre idag i dagsljuset. Avslutar med 5 varv balansridning och träna följsamhet utan att hålla mig fast. Det tar sig.    Onsdag: Vila  ...

Av Anne-Lie - 5 november 2020 12:54

  Måndag: Vila - storm   Tisdag: Vila    Onsdag: Vi inviger den nya strömbrytaren till belysningen på ridbanan. Går sedan ut på en asfaltspromenad.     Torsdag:   Härlig känsla och Silvio bjuder på bättre än vad han gjort  den sena...

Av Anne-Lie - 3 november 2020 13:36

Måndag: Tisdag: Onsdag: Torsdag:  Fredag: Ridhuset + ridstigen   Lördag: Ridstigen + ridbanan   Söndag: HRF Vi behöver jobba på fokus. i övrigt rätt ok.   ...

Av Anne-Lie - 19 oktober 2020 10:30

Måndag: Ridbanan. Resten av veckan  får vi se hur regnet tänker ställa till det.    TIsdag: Ösregn och vila Onsdag: Longerar och ibland är det svårt att koncentrera sig på jobbet.  Stallkompisarna har kommit  hem från sitt sommarresidens. Det g...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards