Silvio, Cornell och till minne av Mackan

Alla inlägg under juli 2012

Av Anne-Lie - 30 juli 2012 20:53

Måndag:

Alla hästar blir skodda. Och Mackan fick beröm för sitt goda uppförande när han skoddes! Det är honom väl unt för när ha nvar ung hade verkligen panik när det var dags. Jag tror att det beror på att han när han var föl blev han tvångsrakad när allttagels skulle bort. Där har jag ingen som helst förståelse för spanska traditioner. Sen kan man ju bara gissa hur han blev verkad...Det har varit mycket jobb med detta. Kratsa hovar har dock gått bra. Men  i början var det noga med att allitd ha samma rutin börja med ena fram sen båda bak. Då började Mackan snart lyfta rätt fot själv. Hade Mackan träffat vår hovis vi har nu hade han förmodligen haft en bättre upplevelse genom åren. Hovis är en riktig härstkarl snabb och snäll och PRATAR hästarna till rätta. När min käre sambo var och slog i söm häromsistens  sa han att det var som att hålla i en ny häst... Hovis fick således också beröm idag.


Sigge stackarn har fått ett sår på hornhinnan och får nu behandling. Alla hästar har fått nya flughuvor som jag hoppas att de ska stå ut med. Flugorna är förfärliga mot Sigge, något snällare mot Mackan och Cornell klarar ögonen riktigt bra. De två sista har bättre pannluggar än Sigge så det kanske är därför.


Sommaren är den bästa tiden...inte om man är häst i alla fall och tvingas  stå ut med  vidriga bromsar och andra hemska insekter.



Tisdag: Ett lätt pass på lilla utebanan på ridskolan. Vi kände på de nya betydligt koratare fötterna. Fokus påatt hålla om med ytterskänkeln och övergångar. Bra trav-skritt, någorlunda galopp-trav men mer avspänd än annars. Fick ytterliggare en tankeställare i går när jag såg terrängen på TV. Att man INTE får överge sin häst när underlaget släpper (för att inte analysera det till dödagar) Jag har nog elle rrättare sagt det har jag gjort när det blir för löst någonstans av den orsaken att jag inte vågat hålla i hop och abeta Mackan. NU får de vara slut p ådet -också. Jag ska hålla ihop honom och rida ordentligt (noggrant) för att hjälpa min häst. Det är mycket in put nu känner jag och mitt i allt  har jag nästan glömt att jag ska tävla om 1 1/2 vecka. "Glömt" för att jag  nästan har varit helt säker på att det ska bli inställt pga för få anmälningar. Idag var  anmälningsavgiften dragen och det är hela 4 stycken i min klass. Folk har valt att vara med i A:1an och jag( och tre andra)  A:2 för där såg det ut som det var svårast   . Det fanns A:4 men  den tog jag inte... Kände för att prova skritten och bakdelsväningarna. Korta skänkelvikningar och "enkel" förvändgalopp. Ja, ja övergångarna där men, men. I år tränar jag LA och programridning på bortaplan. Det är prio 1. Nästa år DÅ ska jag tävla dessa klasser. Och då j-r  !!!


Cornell var med och kördes främst av Lovisa men också av  Cornells fanclub Ella, Alva och Meja.


Och efter en dag  är vi fortfarande nöjda med den nya flugluvan. Sigga är btw bättre i ögat och mindre ont i tassarna idag efter gårdagens skoning. Han hade det ine lätt igår Siggemannen. Han tillbringade hela dagen inne i  box full med nytt mjukt härligt spån.


   

Onsdag: Johanträning men innan dess har  Cornell körts och idag tog vi med konerna till HRF. Dags att träna precision inför Shetland Nord utställning här "hemma" på Equality Line 25/8. Det är både utställning och  några bruksklasser och Cornell är anmäld till precisionen. En mindre uppladdning inför det officiella tävlingsdebuten den 15 september på Hannäs således när Wermlands körsällskap har tävlingar. DET ska bli kul. Får se om jag får någon elev till start när det ligger så "tidigt". Jag hoppas att min "ordninare" precisíonskusk känner sig redo. Annars kör jag själv.

Några bilder och film från dagen och nu måste jag börja lägga upp en mer seriös plan för precionsträning  och ta tag i ryggningen. Dumt att kasta bort poäng/straff i dressyren. Siten behöver höjas  och jag har material till det, nu väntar jag på att skomakaren kommer tillbaka från sin semester. Han ska  få sy så att det bli snyggt utöver att byta  blixtlås i mina gamla chaps som jag inte har kunnat ha sedan Henrik...De firar trettio år nästa sommar...


 

           


YES!!! Idag blev jag och Mackan ett igen efter att ha tillbringat den senaste tiden i ett antal beståndsdelar. SÅ SKÖNT! Ingen ångest över att inte få med bakbenen för nu  har jag fått dem på plats!! Idag gick jag i väg till träningen med en strategi:


1. Betydligt fler micropauser för att få Mackan mentalt lösgjord. Många heta situationer uder träningarna har blivit situationsbunda.

2. Avsluta en övning när jag tycker att Mackan var duktig nog. DVS TRO PÅ MIG SJÄLV!

3. Inte påbörja en övning innan jag känner att jag Mackan är mentalt med och driver på bak. Han får alltså inte höja nacken spänna sig börja takta.

4. Inte "överge min häst" som Vicktoria Carlerbäck uttryckte det under fälttävlan (+ en massa annat bra). Där kunde jag också se extremt tydligt vad som hände då...Jag vet detta och Johan har sagt det men ni vet  ibänad fattar man inte iaf HUR man ska göra bara att man ska.

5. Lägga in till ytterskänkeln så som Anki sa. Längre fram. Rida i det tempot jag hade då framför allt i traven.

6. Hålla i hop galoppen och extra fokus på höger förvänd.


Summa summarum: Strategin gick hem. Det gick att avstå exempelvis delar i galopparbetet utan att världen rasade samman för att jag inte "löd order". Ni vet är det sagt att vi ska galoppera så ska vi. Men för min del gäller det att få Mackan mer med mig. Inte låta Mackan följa exakt vad de andra hästarna gör och gärna förekomma därför att han hörde först av alla vad ridmagistern sa. Den initiativförmågan var bra för två år sedan när vi började träna för Johan men inte nu.


Galoppen fungerade mycket bättre idag. Och när han mot slutet ändå blev lite laddad gick det att få traven gudomlig. Har aldrig kännt något liknande på någon häst jag ridit. Till en början var Mackan het så som ha nkan bli när han förväntar sig mera galopp...Jag red lätt sååå extremt sakta och nära sadeln och fullt fokus på att rama in yttersidan att när detta gick igenom trodde jag inte att det var sant. Travstegen blev längre segare med elasticitet. Det gick att länga ut steget ytterliggare p ådiagonalen utan att tempot ökadade. Bara mera kraft. Helt otroligt! Tillslut vågade jag mig på att sitta - rädd att förstöra det hela. Det var väl ingen konst att sitta på den här traven!!!! Tjohoooo!!!!!!!! Here we come!!!!!!


Ridmagistern konstaterade att ja men idag red du ju noggrant... Men  lite impad av traven. Han är svårflörtad den ridmagistern...Det är inte bra förrän det är bra. Jag kan tycka att något är bra för att vara här och nu. Hur som helsts var det ett ton av missmod som föll från mina axlar. Nu vet jag hur mycket jag måste ha  Mackan i handen, hur "sakta" jag kan rida.


Jag gick hem med en känsla av att i morgon skulle jag kunna rida. Mackan behöver inte vila av den anledingen att han tagit ut sig och mest mentalt.


Torsdag: Häng i hagen och matte tittar på OS-dressyr


Fredag: Lovisa och jag håller tummarna att ingen är på lilla utebanan på HRF. Det var det inte heller så Lovisa kunde dressyra med Cornell i godan ro. "De andra" hästarn tycker att han är lite skum med vagn...Nåja eftersom han kommer att tillbringa mycket tid på den utebanan som är helt fantastisk att köra på. Lite guppig men bra fast underlag med  svikt under fötterna  trots att det går lite upp och ner. Det gör att man måste hålla koll och inte överge sin häst när det omärkligt börjar slutta något. Kalas för mig alltså att sitta där då och då med Mackan.


Lovisa och Cornell jobbade med övergångar och form. Såsom i ridning  måste ma nsitta still med överkroppen och bara röra fingrana. Lovisa hittade en bra känsla och Cornell gick stundtals i en riktigt bra form och han visade vilken fin takt han har i traven. Roligt att se och ja gnjuter  varje dag jag ser Cornell nu förtidne när han har en riktig uppgift igen. Jag hade grymt dåligt samvete när han mest bara var när jag inte hade några bra ryttare till honom. Stackars, stackars Cornell var det då. Sån "jäkla" tur att han ville bli inkörd på nytt!!!!!!!!!! De senaste två åren så sprudlar han av glädje och det ökar nästan för varje dag.


Själv övade jag på den inslagna vägen (se onsdag). Hålla tag om yttersidan genom att verkligen fokusera på att lägga intill ytterskänkeln. Takten och tempot i traven var ok nu när jag vet vad jag kan rida emot   . Dit kom vi inte riktigt i dag men jag höll koll och red fram mot stödet i handen. Det var inte många gånger han släppte taget. Har Mackan det stödet vet jag att ryggen är med på ett bra sätt ( som förstås alltid kan bli bättre). Jobbade på samma sätt med galoppen och red fram.mot.varje.språng Fastande  lite men är nöjd. Red stor åttvolt a 25m åt varje håll. Och ena volten i förvänd alltså och vara noga med formen nacke, manke, in med bak håll i, inte överge det är mitt mantra som jag upprepar i galopptakt. Två missar åt vardera håll som jag kunde rätta till. Mackan kändes otrolig lugn och nöjd och hetsade inte. Han kändes verkligen nöjd och det trots att han  måste ta i mer. Men det är nog som . Nog??? Jag tror på ridmagistern när han säger att Mackan blir starkare  när jag håller i hop honom och  det kändes som om han kunde gå detta hur länge som helst.  Skritten var bra, några korta takt inslag som kunde rättas i mental balans. I skritt är mitt mantra ett,två, tre, fyra gunga med. Krävs at man tänker den ramsan taktmässigt   . Ja det var allt för idag.


Jäklar, Tessan bara 5:a. Det räcker nog inte till final i simning fasen. Det räckte!!!!!!!!Hon kom med som sista tid!  


I morgon vet ni är det dags att fokusera igen, äta och dricka ordentligt,, Henrik spelar eternit i morgon. Ni kommer att hållas uppdaterade på FB. Er insats i torsdags gick ju grymt bra och resulterade i guld efter särspel   !!!


Lördag: Vila pga USM i bangolf för sonen och ja man kan ju säga att det kan då inte gå bättre!!! ridningens konctration är ingenting mot detta! Efter att ha tagit guld på filt och desutom efter särspel. Seger med ett slag till godo. iför sista varvet idag ledde Henrik med ett slag. Höll i den ledningen till bana 11 när det hände som inte får hända  4 slag men hade fortfarande något slag till godo. Här vågade jag inte riktigt titta och tyckte så synd om Henrik. Bana 12, 4 slag igen! Jag såg hur Henrik bet ihop och koncentrade sig. Så sista banan och ihopräkning... Henrik leder med ett slag !!!! Jaaaa!!! När han insåg att han tagit ett guld till släppte alla fördämningar skratt och grå om vartannat. Vilka nerver av stål!!! Och en massa beröm från några av de bästa inom denna sport. Det härligaste av allt är att när de "bittra konkurenterna" kliver av banan är de bästa vänner igen!

 


Söndag: Jaha idag var det dags att rida igenom programmet  A:2. För nu har jag ridit det i huvudet så jag borde kunna det utan och innan. Ner på ridbannan för att lägga ut bommar för att få rätt mått, kon vid A och vid B och E så att jag skulle vara tvungen att rida mellan den och staket för att komma ut på spåret bra i den för vända galoppen.


Först sedvanlig skritt p ålång tygel. Red  hela programmet i skritt och där längningarna skulle vara ökad skritt, fram med halsen och näsan och kontakt. Det var nog den bästa skritt  jag åstadkommit. Mellanskritt ett och annat taktinslag  för att jag red för mycket. Red fel förstås och glömde bakdelsväningarna.


Red sedan fram i "collectingring" övade övergångar trav-skritt-halt-skritt-trac, trav-skritt-trav. De var helt ok. Övergångar galopp-trav-skritt nästan ok. Glömmer att  tänka att bak först fram sedan. SUCK!


Så var det dags att rida programmet i rätt gångarter... och ja kroppen stelnar till, Försökte verkligen rida mot ett steg i taget. Voltern kändes rinda och fina ska dras ihop en meter kände jag och såg framförallt i förhållande till bokstäverna. Skänkelvikningen upp till medellinjen nja glömde vad Anki sagt om att rida rakare hörn, det blev segt jättesegt. Provade att rida travlängningarna det ska jag inte göra på lördag. Möjligtvis öva på att få ut steget men inte  mer. Vände förstås åt fel håll i första längningen. Göra om och komma rätt. Galoppdelen känns som att det kommer att funka bra. Bättre vänsterförvänd än höger. Kom ut bättre till vänster än höger. Till höger måste jag hålla Mackan rakare om jag orkar komma i håg det... Ryggningen ok lugnt men kan bli ngt steg för mycket. Bakdelsvändningarna  ja den sekvensen ska ja gbe om att få öva på tisdag när det är Johanträning.. Bra att få veta av en domare vad som blir "fiffigast". Jag gissar på lite större och satsa på tramp hela vägen än centrerat och missa ett kanske två tramp åt det ena eller andra hållet.


Skrittade en stund och sen red jag programmet igen. Rätt väg hela tiden men som Annie Säger en 40m bana är kort. Det har jag inte tyckt förrän idag...Mer nöjd med andra vändan. Galopphalterna kommer inte bli bra, och inte travlängningarna, men resten kan bli hyffsat. Och som sagt i år tränar jag att tävla LA nästa år då ska jag tävla klassen.


Jag upptäckte också att fast jag VET att det är kortbana harjag "liksom" placerat ut allt på den långa i huvudet. Tog bort de bokstäver som inte skulle vara med...Idag förstår jag varför det bara är 5 startande i min klass och 11 i A:1an...





Av Anne-Lie - 25 juli 2012 22:14

Måndag-tisdag häng i hagen.


Onsdag:

På förmiddagen var jag med Nina och tittade när hon red Dexter för Tibblin. Bra när träningarna ligger så att jag kan följa med och inte hindras av jobbet ;). Det är enormt nyttigt att se och höra upplägget. Inspirerande till max.


På eftermiddagen red jag ett ganska lugnt pass hemma på ridbanan. Mackan sov ute i natt och tydligen hade natten varit bra, han kändes mjuk och fin. Fokus på att rida fram till handen, böja igenom sidorna. Öppnatänk innanför spåret i galopparbeter. Kändes riktigt bra. Till och med de två slutorna över diagonalerna kändes lätt! Avslutade med travserpentiner till kvartslinjen 6 bågar lugnt och med flyt. Överlag fokuserar jag på att rida lugnt, sakta inte skynda på. Nyttig för mig och säkert bra för Mackan. Vi hinner med båda två. Det var bra med årsplaneringen. Jag kan tagga ner :D men ändå jobba mot målet.


Torsdag:

Johanträning. Satte på kandaret för att se om jag  kunde rida som vanligt. Jag menar inte  hålla i det som det vore av glas och inte komma till ridning. Det här träningspasset var helt som vanligt. DVS det som var bra resp mindre bra berodde iaf inte på vilket bett som satt i munnen på Mackan och det är  väldigt skönt måste jag säga. Så vad gjorde vi då. "Det vanliga" trav-skritt övergångar, bakdelsvändningar och nu tar Mackan ytterskänkeln. Kan bero på att jag har varit och kikat på Tibblinträningen i går. Hästen ska gå runt i den takt man sitter i från början och inte stanna upp. Och jag har  stannat upp lite innan jag vänt förut. Det får det vara slut på nu. Travarbetet var överlag bra. Jag rider saktare och har ett lugnare tempo. Då hinner både jag och hästen med...


Galopparbetet nja, här var det så där. Vänster ok höger måste jag våga rida så jag får in bakbenen. Inte tänka att han känns trött och "nu räcker det med de här förvända varven på volten i högergalopp" utan mer "ja, jag känner att du är trött några språng till som vi gör tillsammans på ett bra vis" och sedan bryta av. Nu är det egenltigen så att under tiden jag tänker på exempel ett,  rätar Mackan ut sig släpper rygg och bakben och sedan vimsar vi iväg. Inte bra. Idag efter två sådana "grejer" så fick jag lite "skäll" och sedan red jag ihop Mackan  in med bakbenen och red tills  det kändes bra och sedan slut. Mackans reaktion? Ok, matte kunde du inte sagt det tidigare??? Lite styrning tack inget mesande.


Men det som är  riktigt svårt nu tycker jag  och som kommer att kräva stor koncentration av mig och framför allt ett konsekvent ridande är att Mackan  lyssnar så extremt på Johan att han laddar som bara den inför nya uppgifter. Mackan försöker förekomma och särskilt när han  uppfattar galoppordet. Här kommer jag verkligen försöka att inte lyda ridmagisterns order utan vänta med att  ex fatta galopp tills han är lugn. Likaså när vi ska börja vårt träningspass. Det inleds alltid med att vi skrittar runt pratar lite om den gångna veckan och Mackan skrittar hur fint som helst och sedan säger ridmagistern de magiska orden " Om vi då skulle ta och  känna på dom  itrav..." Yeah utbrister MAckan KÖR på det...


Dagens bästa: Jag ska gunga ner och "trampa till" i den inre stigbygeln för att swinga mer i MIN kropp varpå Mackan rundar sig bättre  och får lagom drivning. Det blev en väldig stor skillnad.


Var med Nina på morgonen och tittade på hennes träning och idag var Dexter super. Dagens övning som jag ska ta med mig är öppna en från hörnet fram andra bokstaven på långsidan in i sluta till kvartslinjen och sedan rakt fram. Vilket tag om yttersidan! Kom på ett till... inför en ökning/längning på diagonalen rid innerskänkel mot yttertygeln precis innan hörnet, ladda energi och styr in på diagonalen. Det såg iaf väldigt fiffigt ut. Sådana trix kan man inte få för många av.


Fredag:

Ingen vilal för Mackan idag för VI hade en sådan himla tur att vi fick vara med för Anki Carlsson. Jag fick berätta vad jag gjort i tidigare: Växt upp på Vällingby Ridhus Agneta B som var inspirerad av Erik L, där jag tävlade i LA i Stockholmsmästerskapen för lektionryttare som bäst. Tror att jag var 4 eller 5  var det -85 tro??? Året på K1 vilkas hästar jag red där. Varför Mackan och den historien kan ni allihopa tror jag, säg till annars så kan jag ta den. Det var modigt ,sa Anki. När det gäller Mackan så har jag haft en sagolik tur och det är jag ytterst tacksam för.  


Jag fick tala om mina problem: övergångar trav-galopp. Tempot eftersom jag har tyckt att jag rider för fort och blir egentligen osäker på vad som är bra.  Skänkelvikningar - gräshoppekänslan ni vet...


Anki ville se honom i trav i båda varven likaså galopp. Hon har ju aldrig sett honom förut. Såg förstås genast vad vi behövde jobba med. Yttersidan. Mackan får inte glida ut som han har en tendens att göra. Jag fick således flytta fram ytterskänkeln lite (som gärna vill vara längre bak) hålla intill hela tiden för att kontrollera  ytterbak. I övrigt var hon nöjd med sitsen. Jag har lagt en kil under sadeln så jag inte hamnar i bakvikt. Händerna var stilla och bra.


Hur som helst kände jag verkligen skillnad på yttersidan till det bättre. Och övergångarna trav- skritt var ok han får inte falla ut bara korta stegn i trav och ge det tid om det så tar ett helt varv. Har var jag med bättre i ridnignen. Något jag inte är i galopp-trav...alldeles alldeles för långsam och förutsätter att Mackan drar iväg. Så vad göra yttersidan, yttersidan stadig, minska ta tid på mig, och rid för sätet och lätta i tygeln så att Mackan inte får ett femte ben att stödja sig på utan att han måste hjälpa till själv och där med sätta under sig bak. Mot slutet  fick jag in det mer i min ridning och Mackan började att sätta in bakbenen. Läxa: Jag måste bli MYCKET snabbare. Jag ska också känna att jag betämmer NÄR avbottet kommer, ibland rida fram trots att jag påbörjat ett avbott om det inte känns ok. För att därefter bryta av.


Skänkelvikningarna: först längs de långa diagonlarna. Order rid upp mer mot yttertygel. Kort diagonal som i A:2an här kommer tipset Evisen...rid ett rakare hörn rid mot yttertygeln och håll hästen ganska rak. OBS bakdelen får INTE hamna före när man vänder in på den här brantare diagonalen. Framdelen först och bakdelen får inte komma in på diagonalen innan F resp K om det är där man vänder in. Och hela vägen rid mot yttertygeln. För min egen del så kändes det väldigt trögt undan höger och det ska jag tänka BRA om för då korsar Mackan sina bakben. På de långa diagonalerna  faller  isär och bakdelen är inte med riktigt.


Summa sumarum. Jag är supernöjd med det här passet. Jag fick bra hjälp med ett nytt sätt att förklara mina problem och hur jag ska komma till rätta med dem. Ridmagistern säger egentligen samma sak men ibland går nog det inte in i min huvud. Nu blev texten mer  åt det lättlästa hållet (jag måste bli bättre påatt fråga hur...). Ankis åsikt om Mackan: en mysig och arbetsvillig häst. Svag bak och behöver stärkas med övergångar på det sätt vi fick till det idag. Avbrotten blir tokiga därför att han orkar inte sätta under sig. Då springer han iväg istället med mitt stöd i handen... Fortsätta att arbeta honom i en lägre och rund form för att få ut halsen och en bra ryggverskasmhet. Travtempot jag hade idag var bra. Bra för då vet jag att det är ok. Vara noga med att rida yttersidan för att hålla koll på yttrebak och begränsa Mackans väg och tendens till att vilja falla ut och gör ex  volter större...Jag ska tänka på att rida mer för arbete än för tävling.


Anki om PRE i allmänhet väldigt vinklade bak men kan därmes också bli svaga. Själv hoppas jag att kunna rida för henne fler gånger!!! Det skulle vara ett superbra komplement.


Lördag: Vila


Söndag: Ringa hovis för nu är fötterna långa ( har visserligen varit i kontakt med honom men nu MÅSTE han komma.). Det blir ytterst försiktiga pass den kommande veckan tills han varit här.


Hade just bestämt att stryka ridning över huvudtaget tills hovis varit här. Och vet ni va...imorgon fm så kommer han! Tjohoo!


Däremot så har jag lovat Mackan att efter den 11/8 ska vi hitta på något annat än ridning på den fyrkantiga tävlingsbanan med centrallinjen, om ni nu missat mannen som refererade fälttävlansdressyren i SR. Det var det roligaste referat jag hört på länge.




Av Anne-Lie - 24 juli 2012 21:43

Idag var jag så ordentlig att jag skrev ner min stora plan med Mackan. Den intresserade hittar den på presentation. Det kändes rätt skönt faktiskt - att få tidsperspektiv. Jag kan ta det hela med ro. Har tyckt att jag "bara ridit runt" dem senaste tiden. Inte riktigt vetat vad jag tränar emot. Jo jag har vetat min plan men ändå... Det var bra att SE den. Sen kan saker och ting ändras ta längre resp kortare tid. Nu ska jag "bara" specificera höstens arbete. Mackan kommer att få två lugnare veckor. Givetvis ridas men lugnt. Han avskyr att stå helt. Är det så här pass insektsfritt som det är nu kommer han att få några nätter i hagen och bara vara häst. Efter torsdag.... Då är det träning som ska bli lugn.

Av Anne-Lie - 23 juli 2012 19:48

...är bäst att ta tillvara. När sonen frågar om vi ska köra Cornell gäller det att hänga på :D! Interaktionen med häst är fantastisk så man kan ju undra varför han inte bor i stallet ;)! Nåja det bästa är att låta honom göra när han vill.

Av Anne-Lie - 16 juli 2012 20:25

Måndag: Och inleder veckan med en bildbomb med bilder från förra veckan när min käre sambo och Janne monterade i hop den nya vagnen...Henrik håller koll så att allt blir rätt.  Så klart att proffskusken ser till att Cornell känner sig bekväm med vagn och draglinor. Han körde 20 meter sen var det bra med det. Sen överlät han tömmarna till sonen   

Med på bild är grannfrun och hennes barnbarn. Den äldre  blev en riktig hästtjej innan veckan var slut. Sen är det diverse körbilder. Och så har jag lyckats få med mina ridkompisar Anna och Sara med fuxen Bestis, Annika och William.

 

                               


Mackan fotades idag när jag ändå hade honom lina. Men det var knappt att jag vågade longera honom. De två senaste gångerna varav den ena förra sommaren - då hade han vrickat sig. En gång i vintras då såg han klart oren ut. Så icke idag. Mackan inledde som han brukar med en min av tristess. Det som är en fördel då är att det är lätt att se orenheter. Vi hann att gå från ena kortsidan till den andra i båda varven innan en uppiggande motorcykel hördes dåna förbi. Tjohoo! sa Mackan och passade på att busa runt. Kontrollerat tack och lov...efter det blev traven bättre.

 

         


Idag körde jag Cornell igen  och hade sällskap av  Lovisa på Sigge och Kerra på Snuffan. Vi tog svängen runt Hästviken. Bra för Cornell att ha sällskap för han får ta när han skrittar. Ibland fick vi förstås trava i kapp. Just nu klurar jag på en kuskkil för att sitta bättre. Det blir nog så att jag  skaffar tjock frigolit och klär in i brun galon och lägger under den riktiga dynan, och skaffar en riktig kuskkil som både jag och eleverna kan använda. De är något kortare än vad jag är ...


Tisdag:

 

       

Idag fick Cornell följa med som handhäst till HRF. Lovisa skulle rida lektion på Sigge och Mackan hade en lugn dag på schemat. För att båda hästarna skulle stå still under tiden jag hjälpte Lovisa, travade vi en stund på lilla utebanan. Red i stora bågar för att känna hur Mackan kändes efter gårdagens bus på lina. Gjorde en del övergångar och halter trav-skritt. Här höll jag nästan på att glömma bort att jag hade två hästar att hålla reda på. Cornell behövde  lite förberdelse han med innan avsaktning och halter. Båda hästarna var duktiga och Mackan kändes fin. Lovisa och Sigge var duktiga båda två. Den ena börjar sitta riktigt bra och den andra var mentalt avspänd så att det börjar  gå att aktivera bakbenen utan att SIgge går upp i varv bara för att någon använder skänkeln. Bra jobbat!


Onsdag: Johanträning och nu var jag och Mackan på rätt köl igen. Det hjälpte att vara mer noggran... Idag var ryggen med utom  lite i början när Mackan blir  något het. Han vet precis när vårt pass börjar. Innan dess är han hur lugn som helst. Johan hör sig för hur veckan har varit och när han sen säger att Nu...AHA, säger Mackan och drar in nacke och hals  och travar med höga korta steg och jag kommer helt av mig..Smart häst.


Vi inledde med öppnor på öppna delen av volten i höger varv. Det tog ett tag innan det blev bra och avspänt och JAG kom till ridning. Vänstervarv hittade jag mer rätt från början. JAG tycker att det är svårt med öppnor på böjda spår. Rakt fram är lättare. Jag känner bättre där hur jag ska sätta mig. Skänkelvikningarna gick bra. Här kunde jag ha lite bättre flyt i traven men vägen bra, åt sidan bra. Det är jag nöjd med. Eftersom  åt sidan så många gångaer inte är bra. Men kan istället ha väg och trav bra. Det får man inte så värst många poäng på...


Högergaloppen riktigt bra idag. Ingen stumhet i rygg, ings språng där framdel resp bakdel  är på väg ifrån varandra som det var sist. Mackan kändes bara härlig...så att det gick att rida och tänka på form, språng takt. Den förvända var den bästa vi gjort tror jag. Däremot blev vänsterförvänd inte så bra utan  jag fick sakta av och  göra om och göra rätt, samla i hop mig  och Mackan och då gick det bättre.


Den avslutande traven var riktigt trevlig. Idag finns det hopp igen...det gjorde det inte riktigt förra veckan. Å andra sidan så är det ytterst sällan jag känner mig missnöjd och inte är det på Mackan utan på mig själv. Det är då jag hade behövt en häst till som kan de där sakerna som jag  ska lära Mackan. Att någon gång i tidernas begynnelse ha gjort det mesta på hästar som kan (  K1 det året på Nyblaeus hästar och i viss mån en annan idag svårklassdomares häst) gör inte att det sitter i ryggraden. Det är vitt skillda saker att utbilda själv och rida på en redan utbildad häst som man kan lära sig själv på.


För övrigt har jag längt stiglädren till normalt för att var mig. Jag måste komma ner mer i sadeln och  släppa ner hela benet. Sporrarna sitter på igen för att kunna förstärka och slappna av i benet. Har suttit  och klämt. Inte bra. Det kändes bra idag. Samt lite fördjupning i Brinks emninenta bok. Behöver lite fina bilder och text att förstärka med. Och nu ska jag ge mig ut  på nätet och beställa några DVDs med dressyr. En Kyra och någon Klimke. Jag måste få SE god mjuk ridning.

         


Torsdag: Vila

Hade letktion för Lovisa och Sigge igår. De gör framsteg och det är gott att se att Sigge trivs med den här sommaren när han slipper att bara gå i hagen. Väldigt roligt att se att de här båda trivs så bra med varandra och bra att Sigge är i full gång när hans ordinarearbete startar om en dryg månad. Vår 17-åriga unghäst   I helgen ska han doppa sig i Vänern. Bilder på det kommer.

 

   


Fredag: Förmodligen en vilodag. Alla hästar har tillbringat natten ute där vi hade vatten åt dom...här på delar av öa är det tomt i ledningen från och med igår. En vattenläcka som håller på att åtgärdas. Lite roligt att läsa alla arga FBinlägg om saken. Vems är felet osv osv... en och annan skyller på dagens kommunledning som suttit i två år. Vattenledningen är drygt 50 'år och vem skulle ha bytt...eller tänkt till när det ändå har lagts fjärrvärme, eller  ha sett till att det finns delar att laga med. Jag lider mest med  de äldre som inte har sommarvatten till toa och dricksvatten, och personalen som ska stå och köa för vatten till äldreboenden. DET är makalöst dåligt för de borde ha en egen tank!


Nja, det  någon dag eller två dagars gammalt vatten dög nog inte över natten till Mackan. Cornell hade vatten i sin hink i boxen som Mackan drack hälften av innan hagbyte. Som tur var fanns det vatten uppe granngården där vi också har hagar. Nina hade fyllt på där under dagen så fick hästarna gå där natt till lördag. Cirka kl 20 igår kväll fanns det dock vatten till alla igen.

     


Lördag: Det är väldigt skönt att ha en riktig hästkarl till sambo det skall icke förnekas. Det främsta skälet är att han vet att det tar tid, lång tid att vara i stallet. Sen kan man alltid fråga om hästiga bekymmer och då kan jag i och för sig få svar på två sätt: 1. En djup suck vilket betyder "typsik ridtjejfråga..."    2.En lång föreläsning om någon funktion i led och senor och träningstänk. Idag var det bra av den anledningen att jag kunde få hjälp med att slå fast en galppsko så nu behöver jag inte bekymra mig om det. Hovis kommer till veckan. Vi var där till lunch och sedan fick Mackan vara inne och sova ett par timmar innan det var dags för jobb. Det såg ut som han uppskattade det  när jag kom tillbaka senare. Två nätter ute är slitsamt...


Först hade jag tänkt att ta Mackan på lina över bommar. Men ändrade mig när jag väl var på plats och la på sadel och  skulle rida över bommar. Ändrade mig igen för att Mackan kändes trött och seg. Han fick skritta över de bommar som jag lagt på böjt spår. Fick sitta av några gånger och ändra avstånd för att det först var för långt, sedan egentligen bra men "någon" orkade inte lyfta på fötterna...och därmed rullade bom någon decimeter...av igen och tredje  gången det hände fick det vara. Nästa gång ska jag ha markpersonal till hjälp - Lovisa   . 


Övergick till att helt rida igenom sidorna, hitta högeröppavägen på en 20 volt, fattar inte varför jag har så svårt med just  en vägen. I vänstervarv  går det fint. Gissar att Mackan vill smita undan till höger ( ingen gissning det är så) och  böjer sig för mycket, för lite, rätar ut och blir kort i traven. I morgon ( idag söndag) ska jag vara superkoncentrerad, rida långsamt och fokus på ETT steg i taget. Jag har nog för bråttom ibland. Galopp på 20 volt övergång till trav, fokus på avspänd och idag lägre men ihop i formen eftersom Mackan har väldigt lätt för att höja nacken och korta halsen och därmed sänka ryggen. Och  jo faktiskt ok till höger och bra till vänster. Själv koncentrerade jag mig att vara så följsam jag bara kunde, sjunka ner i sadeln inte flyta ovanpå.


Jag måste hitta de längre lite "segare" stegen i traven i höger varv. Ett bättre flyt. Öva på , öva på. Jag måste också ta tag i vägarna i LA:2an 3 veckor kvar. Innan jag glömmer det : skritten var bra idag. Mackan gick-fram-till-bettet TJOHOOOO! Långa kliv med ryggverksamhet!



Söndag: Börja om, tryckte bort allt. Hur nu det gick till??? Mackan gav mig den bästa ridkänslan idag jag haft på länge. Jag hade fokus på att rida-fram-till-bettet. Det här kan jag  tänka ännu mer på ser jag på film och bilder. JAg var noga med att rida honom låg i formen men i hop så att han får upp ryggen. Sen kan formen höjas men sedan jag fick den dädr stumma känslan så förstår jag att jag måste variera detta i varje pass. Surprise??? NOT, men svårt att komma ihåg när man väl sitter där och rider. Mackan fick gymnastiera bålen i skitt  och bakdelsvändningsar. Öppna på den öppnadelen av 20 volten i skritt och trav. Efter travarbetet noga, noga med att skritta framåt inte tillåta att Mackkan drar in halsen och höjer nacken. Många steg med en bra känsla. Bra galopparbete i båda varv. Övade på att ändra form, öka och minska steglängd. Vänsterfattningar i högervarv och skritt fram till handen innan ny höger fattning. Det gik bra. Någor enstaka takt. Avslutade mer  travserpentiner om 4 bågarx4h Och Mackan gjorde så fina halvhaltera. Varför gör inte jag sådana jämt???


Lovisa skulle filma när hon var klar med sitt. Men då var Mackan och jag klara med dagens insats så filmsnuttarna blev sådär. Synintrycker säger mig iaf att nosen ska fram lite till. Jag blev något spänd som vanligt när det filmas. Dumt för man vill ju se vad man kan göra bättre...Några bilder blir det iaf. Och jag är  rätt nöjd med att jag kom till lite mer ridning nu med kandaret på. Det är trots allt bara 4:e möjligtvis 5:e gången det sitter på.

                 

Av Anne-Lie - 11 juli 2012 10:35

Sporadiskt bloggande tills datorfrågan har löst sig här hemma.


Måndag: Ett pass på ridbanan där vi nu håller på att få ett nytt underlag. Ettap 1: 0-18 grus som ska få sätta sig för att sedan få ett lager travgrus och ev så småningom granflis. Någon därute som vet var det finns i närheten av Värmland??? Granflisen syftar jag p ådå.

Något okoncentrerad av någon anledning. Mackan kändes dock bättre  än igår och fokus på övergångar. Forsatte med skrittsaxar och trava ner längs långsidorna i sluta. Nja sådär. Däremot de två sista varven och här tror jag  Kryddan skrek ända från Kungsbacka P.K Och då tänkte jag att ja ja jag ska rida lite mindre och sitta still. Helt plöstligt så var det ett annat gung i traven och i skolarna och lätt som en plätt.


Tisdag: Marie är här i dagarna tre så nu får jag ytterligare hjälp med detaljer som är svårt att  göra själv men som verkar så simpla när man väl hör det.  Vi blir genomarbetade (styrke- och konditionspass)av Johan och Annie och Marie kommer med finlirtips. Perfekt. Det var också roligt att höra att vi har förbättrat oss sedan sist Marie var här. Högre form och mer muskler. Dagens råd var att stanna här och stablisera det hela.


Kandaret sitter på och det är nog något som Mackan trivs alldeles utmärkt med. Helst skulle han vilja ha kjedjan i mun utöver stång och bridong. Tokiga häst...han tar tag i den så fort han kommer åt. Jag har heller aldrig sett honom gripa tag  i betten när de ska in som han gör nu. Inga X fasoner här inte...X kan få en instruktionsfilm om han vill   . Åndra sidan gör en X en massa andra helt  fantstiska saker med sin ryttare.


Onsdag: Johanträning och idag fick jag jobba igenom högersidan ordentligt + att inte låta Mackan "vara ute och gå" med mig. Vilket innebär att jag tillåter mer eller mindre att det är ok att snegla åt sidorna om det kommer en ny häst eller något annat... titta upp i halter... låta honom dra tyglarna ur handen vid skritt på långtygel. Med andra ord tillbaka till grovarbetet igen... Vi fick verkligen jobba med ställningen , att gå fram ordentligt för skänkeln  och när det lossnade - som Mackan travade. Ja, jag få helt enklet bli noggrannare själv, jag har nog  glidit runt ett tag. Å andra sidan så HAR Mackan blivit bättre i form och takt men han måste ta i lite till. Jag ska inte vara så änglalik..utan bestämd, noggrant och snällt är väl bäst att tillägga så ingen tror att jag  ska jaga runt och bråka men min fina häst. Det är det INTE frågan .Jag ska vara en tydligare kapten.


Torsdag: Vila.


Fredag: "Grovarbete" (back to basic ) började med skrittserpentiner. Red fram i trav och red Xet, nogrann omställning vid X nogranna hörnpasseringar, böja bålen inte rinna iväg. Forsatte med Xet och skänkelvikningar reglera formen rida i steget på "båda sidorna", lätta att glömma yttersidan. Fungerade bra för idag hade jag bestämt mig att ha koll och vara kapten...Jobbade med skritten  gå-fram-till-bettet-lugnt-och taktfast. YES det fungerade. Jobbade med galoppen och andra steglängd på stora volten och rakt ut tillbaka till volten . Galoppera med ordentlig ryggverksamhet och idag ver det mycket bättre än i onsdags. Skönt!!! Var noga med att  gå fram för skänkeln och böja i bålen. Vi var nöjda efter det här passet. Traven kändes och så mer tydlig i takten efter några avslutande serpentiner oc h piafftänk in i halvhalterna (här får jag inte glömma attaktivera med skänkeln)


Lördag: Skrittserpentiner om 10 bågar till kvartslinjen och den här gången kom jag ihåg halvhalt... he he he lätt att glömma i skritt. Rida fram till bettet. Inte tillåta att  snegla hit och dit. Inte klämma med skänkeln utan släpp ner hela benet för att inte sitta som en  ihopvikt gräshoppa.


Travarbetet red X och innan x rakrikta halhalt ställ om, ut i hörnen böja noga kriing innerskänkeln, fånga upp så att  Mackan inte bara skulle rinna i väg. Först rakt sedan skänkelvikningar och tillsist slutor. Fokus på ställning i nacke, inte bara böja halsen.


Galopparbete på stora 20 volten vara noga med ställning, böjning och gå fram för skänkeln, upptagningar lugna halvhalter, rakt ut, in på volten igen. Idag var högersidan bra och inte stum. Tänka, tänka på att ha hästen framför mig och  in med bakbenen.


Trav på 20 volten öka 4 minska 4. Erkänner att jag räknar till 4 vilket inte är samma sak som 4 steg. JAg räknar för långsamt för det. Det hjälper mig att fokusera iaf. Fram för skänkeln noga ,noga. Ta up phalvhalter lugnt och sansat. Öeergångar trav-galopp-trav-galopp förbered noga. Kändes ok.


Skrittsaxar på medellinjen och skrittsaxar ner på långsidorna, varannan höger varannan vänster. Det är lättare på långsidorna. Jag har lättare att hålla ställningen och att inte tvära och böja för mycket.


Trav på serpentinerna - lättridnng- noga noga lugna halvhalter böja i innersidan kring skänkeln som inte får åka bakåt. Ut på långsidorna samla ihop, rida på fram inte forsa utan längasteg. Och här  anade jag den ökade traven som kommer samling. Fräck känsla. Det kommer mer av den varan så småning om om när  Mackan stärkt sig mer.  Väldigt härligt att veta att det finns där.


Skrittarbete på tygeln fram med näsan och läng ut halsen och ändra riktning.


Jo, det är skrittpauser här och där på lång tygel men de skriver jag inte ut. Både jag och Mackan vill ha dessa micropauser.


Mackan kändes betydligt bättre än i onsdags och det är skönt. Jag får inte glömma bort att där vi är nu Mackan och ja gså måste vi fortsätta med basen. Inte finlira för ofta, eller åtminstone blanda under ett ridpass, inte det ena eller det andra. Både och som Paulus säger   ....




Söndag: Mackan får vila och  skrota i hagen och jag passar på att dressyra med Cornell i vagnen. Idag har jag gjort en planering för honom. Förra veckan var det semesterfirande barn som fick den stora äran att rida och köra Cornell. Han skötte sig som en ängel. Också har Cornell två andra som tar ut honom på språngmarscher då och då till haans stora glädje. Cornell testar hur långt de orkar springa när han vill ikapp och helst före Sigge....



Av Anne-Lie - 3 juli 2012 10:15

Måndag: Ridhuset och idag fick Mackan trav fram ganska fritt för att sträcka ut lite här och där efter lördagen. Red Xn även i galopp för att ändra riktning. Redan från början i galoppen kände jag att lördagens arbete  hade haft effekt. Mackan kändes  otroligt lätt i vänster. Något lite mer  häng i handen i höger men inte alls så som det kan vara. Fokuserade hårt på att dra in min egen rumpa, vilket föranledde ett yogapass på kvällen. Skrittpaus.

10 serpentinbågar i skritt  fram till kvartlinjen, stora bakelsvändingar i bågen koncentration på ytterbak så at det kom med. Här får  jag öva lite till. Mackan  fattade snabbt vad som skulle göras och  försökte förekomma något eller om det var jag som var före i tanken...Framåtbjudningen kändes bra för skritten mellan bågarna var inte vinglig.

Efter dom så var de mera skritt jobb minisaxar vid sidan av medellijnen i skritt och  fullt fokus på att titta rakt fram in i spegeln ochhamnade vi utan för...Ja  då hade vi också förlorat riktningen. Travde ner längs långsidorna i slutatänk och skritt upp igen. Den sista kändes bra.


och avslutade med att försöka galoppera slutor på diagonalen, blicken, rytmen, takten, framåt  vi gör nya försök på tisdag ...Har fått lite nya instuktioner om tänket.


Summa sumarom i dag: Lättare i handen, jag koncentrerade mig på att inte fastna utan rida med blick, sittben, höfter och axlar åt det håll vi är på väg. Jag jobbar vidare med det.


Jag kan också se att Sigges beridare börjar att sitta riktigt bra nu. För hans del är vänster fattningar förjäkla svårt. I går tryck i sittbenen och fatta rätt och vips det gjorde han. Duktiga duktiga Sigge.


Tisdag: Oplanerad vila

Onsdag: Johanträning, övergångar på önskelistan...och det blev det också men även myvket galopparbete med öppnor och halvt igenom. Det mesta kändes väldigt bra idag. Jag hade bestämt mig för att rida med  fokus på väg, använda höfter, axlar och blick. Tappar ibland men heltheten är helt klart  godkänd!


Slutsummering av Johan bättre rundad i bålen, höger sidan klart bättre. Han ser ut att göra det av sig själv. Bättre form högre men inte med spänd överlinje och indragen vid ganaschen, bakbenen var  mer under honom. Tjohooo!!!


Slutaöävningarna för Mackan är som yogan är för mig...oehört nyttiga!


Film kommer i augusti när  jobbet drar igång igen...


Eftersom datorn hängde sig igår blir det kortfattad blogg idag fredag.


Torsdag: Vila oc hja ggjorde sådant som vanliga människor brukar göra...gå på stan. Vi tog bårbussen in till Karlstad. En härlig morgontur måste jag säga. Kom hem med nya ridhandskar  från en C.O-son för 59:-, en funktionspike  i en mystisk gråvit färg är det rea så försvinner kräsenheten...

Fredag: Idag ska en granntös rida Cornell och Mackan gå till ridhuset. Det blev så att Cornell och granntösen följde med till ridhuset. Vi började på sstora utebanan och jag hade Cornell som handhäst. Check det gick bra. Koppla loss Cornell två varv till, check det gick bra. Där fick Lovisa och Sigge ta över. Sigge först och Cornell sedan. Kalasbra! När de var klara fortsatte jag in i ridhuset.

Det här var dagen då Mackan fick prova kandar för första gången och det var väl ingenting ansåg Mackan. Han går med en rak något böjd stång och ett eggbridongbett. Allt är checkat av Nina och fick godkänt. Kedjan skulle spännas en ring till. Det tycker jag var ett gott betyg. Förutom att Mackan går so mhan gör på sitt vanliga bett. Det är också bra. Ingen skillnad och det är så jag vill ha det. Och inget pål, lack eller annat. Pannbandet är det enda jag ska byta till ett som är någon halvcentimeter större.


Lördag: Jag hade födelsedag och planen var att sätta i Cornell i nya vagnen. Det gick så där  för hur skulle de förbaskade skalmaran skruvas fast... Store eloge till Drive Out som svarade  på detta kl 18 en lördagkväll. DET är SERVICE det!


Söndag: Började dagen med att rida Mackan och kandaret  fick en koll av Nina (se ovan). Ridningen sedan  ja det var exakt som det brukar när en vilodag har förgåtts av den pass mesridning. Så där med andra ord. Red övergångar, skrittsaxar , X och när  X käåndes bra i galopp tänkte jag sluta rullkoppel ända fram. Tror att det var godkänt , övade några LA:2 volter =8 på medellinjen får verkligen fokusera påatt de blir lika stora. Nåja, en månad kvar till start.


Hem kaffe, hemmagjord smoothie och SEN SEN så var det dags:

 


Här var det meningen att det skulle följa fler bilder...grr... roteringen följde inte med... morr. Hur som helst Cornell brydde sig inte ett dugg om ny sele, tyngre vagn och framförallt draglinor. MEn så var det också ett proffs som fick agera testförare .Det var också en strålande glad Henrik som gärna kört Hammarörunt idag tror jag. Kanske, kanske att ett litet frö börja spira...vagen är sååå himla cool.



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards