Silvio, Cornell och till minne av Mackan

Alla inlägg under juli 2019

Av Anne-Lie - 20 juli 2019 16:22

Sammanfattning:

Jag rider ut med Ulrika/Hero Emma/Snuffan antingen ett par varv på ridstigen eller så rider vi långa EQrundan. Silvio övar sig att gå först och det börjar fungera riktigt bra. Ett och annat hopp åt sidan när det ligger en jagular och lurar. Likaså kan det krävas ett och annat påtalande att vi SKA vara i täten.


Gud ske pris för rid flugtäcken. Silvio avskyr stickande insekter!


När det gäller mig och ridningen så känner jag att balansen är snart under kontroll och det känns som att snart. snart är jag i ridning. Snart dags att tänka dressyr. Men det är fortfarande uteritterna som är ett strå vassare. Ridbana och ridhus lär det bli igen när jobbet och framförallt  mörkret är här. 


Har fortfarande sällskap då och då av sonen.


Silvio har gått ute dygnet runt i snart snart fyra månader! Inte illa för att vara här. Hoppas att hela september ut fungerar och helst en bit in i oktober. 


Maria har tid över på schemat och trimmar galopp under ryttare.

         

Av Anne-Lie - 2 juli 2019 22:38

Måndag:

Tisdag: Longerar, avspänt och  nästan lite slött i trav och galopp, avslutar med energiskt skrittarbete på  fyrkanten. Det börjar Silvio bli riktigt bra på. Bra dessutom att kunna gå vid sidan och se  det rejäla övertrampet. Nu är det väldigt sällan jag står still  på en punkt på ridbanan vid longeringsarbete. Jag förflyttar oss från den ena kortidan till den andra under arbetets gång. Det sliter mindre och Silvio får gå på både raka och böjda spår när han longeras. 

Onsdag: Maria skulle ha ridit men drabbades av nackspärr. Det blev istället ett varv på ridstigen med Snuffan och Emma. Silvio fick jobba påi täten. Idag var det uppenbarligen spöken och troll i buskarna, vilket innbar att jag fick öva på att hantera dessa faror med uppmuntrande tillrop, lätt tillbakalutad för att inte åka fram på öronen. Det var väldigt bra jobbat av oss båda. 

 

Torsdag: Ridslingan med Kerra/Snuffan. Idag var det en del troll, spöken och jagularer som gömde sg i det höga gräset, bakom stenar och för all del bakom trädstammar.

Fredag: Matte förbereder Säker häst kursen 

Lördag: Säkerhäst kurs med Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist.

       

Söndag: Rida ut

Av Anne-Lie - 2 juli 2019 22:26

Måndag:   

Tisdag: EQ-skogen och vedervärdigt med mygg. Silvio får vara täthäst större delen av sträckan. Spännande och kul tycker Silvio och kliver på i ordentlig skritt.

Onsdag: Ridstigen med Emma/Snuffan vi travar på ordentligt på ridstigen för att undkomma insekter. Silvio är verkligen inte förtjust i dem.

Torsdag: Skos och verkas

Fredag:   

Lördag: Ridstigen med Kerra/Snuffan vi tar ett varv och klär på oss i full skyddsmunderingen. 

 

Helt klart effektivare än diverse spray. 

Söndag: Maria tar sig an Silvio och jobbar honom i galopp. Bra med hjälp när jag själv brister i mod och balans. Silvio behöver få galoppera på och jag, jag är mer av handbromstypen...Men, balansen börjar återkomma (eller återuppstå), nu börjar t tom jag känna mig redo att börja r-i-d-a.  


Sonen hjäper till med lite av varje :

        

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards