Silvio, Cornell och till minne av Mackan

Alla inlägg under april 2013

Av Anne-Lie - 30 april 2013 12:55

Måndag: Longerar Mackan lätt inspänd på en nysladdad lagom fast ridbana. Nu är verkligen ridbanan perfekt. Mackan jobbas från den ena kortsidan till den andra. Det är ytterst sällan jag står på samma fläck när jag longerar. Trots den  senaste tidens vårsemester så håller sig Mackan i skinnet och travar på lugnt och taktfast. Han får  jobba med övergångar till trav i galoppen. Funkar bra till vänster och något sämre till höger. Här höjer han nacken och fattar mer upp än fram. 


Härligt att se att han ser mjuk och ren ut i alla gångarter. Dessutom njuter jag av det här vädret kallt, lite blåsigt och INGA KNOTT!!!! Mackan kan få gå utan täcke och skrubba av sig det sista av vinterpälsen. De långa håren under hakan, magen och på benen får jag nog klippa bort. Men nog är han lite gladare nu när det mesta av pälsen är borta. Han var faktiskt lite grining när han väl började att fälla

 



Tisdag: Ett pass på ridbanan under eftermiddagen. Ett helt ok pass för att inte ha blivit riden på,drygt två veckor. Övergångar i alla gångarten, slutor ii skritt och trav. Överlag mycket skritt för att spänna av. Vi är lite fast i uteritternas fälla. Ta tyglarna = en högre gångart. Vi jobbar på att komma tillrätta med våra olater. Själv jobbar jag på att komma ner i sadeln...

 

Onsdag: Kanske ridhuset om jag hinner dit. På fm är det KM i bangolf för sonen som jag ska se, em ponnysarna och sen ska jag rida själv. Det blir nog ridbanan. Och jag ska komma ihåg att ta med något att äta...

Mackan kändes bättre än igår.


Torsdag: Satsar på ett pass i ridhuset om tid finnes, annars ridbanan. 

Det blev ridbanan och fick tips att bli lite mjukare (slappna av) på yttertygeln. Det är så bra att få tips som förbättrar möjligheterna för Mackan he he he. Vi jobbar vidare med galoppavbrott as usual... Hur som helst så känns  Mackan bra.


Henrik har varit med på jobbet idag. Han har praktik som IT-pedagog... Henrik ska föreläsa för oss som har "Paddprojektet" på skolan. Vi ska lära oss mer om iMowie och några andra redigeringsprogram. Han har redan haft en mindre föreläsning för sina lärare på skolan. Själv ska jag "plåga" den stackars 12-åringen i att skriva en mindre projektrapport. Barnen ska ju beskriva sin praktik och fick med sig hem ett "häftat" häfte utan SKRIVrader! Hur tänker man då? Eller har man den pedagogiska tanken att man inte ska känna ångest över raka linjer som underlättar att få ordning på bokstäver.


Några bilder från dagen och en från Henriks omvända utvecklingssamtal. Då fick de se en annan Hernik kan man lungt säga. Riktigt roligt att se hur den lille växte i detta.


Mina elever jobbade med tömkörning idag. Att köra mellan koner utan att de välter är inte lätt. Och så kan "kusken" välta... på en nysladdad ridbana. Film kommer och då kan man klura på huren fot kan tappa all styrsel... Jag är evigt glad att jag inte hade Mackan i tömmarna utan Cornell. Vilken cirkus det hade kunnat bli.


                     





Fredag: Häng i hagen då jag jobbar förmiddagen och skriver St Georg på em. Japp, nu har vi våra nationella tävlingar. Mackan och gänget får sova ute. Med det här vädret och klimatet kan Mackan få vara vildhäst några dagar. Det vill säga vara helt avklädd. Vilken dag som helst åker exemtäcket på och där sitter det sedan fram till november. Dessutom gör han av med lite energi...

       


Lördag: Häng i hagen. Jag skriver två klasser.


Söndag: Skriver en klass och planerar in ett pass på ridbanan efter det. Stackars Mackan det kan "bli farligt" att  rida sådana här dagar när inspiration och input har maxats. Lite som när Elitloppshelgen har varit och alla kuskar kör väldans snabbt.


Det gick bra att rida...Mackan är lite trött efter helgens utehajkande så vi jobbade lugnt  med övergångar i nom gångarten. Och jag har nu inlett min omprogrammering av hjärnan "avbrott från galopp börjar bak och slutar fram". Kan inte fatta att jag har så förbannat svårt för just det momentet. 


Ny vecka och snart ska jag börja rida superkorta pass för Johan igen. 10 min pass och vi ska öva öppnor och slutor över Msv C linjerna. Hitta vägar och hitta arbete för att sen hitta en tävlingsmäsig form...När min omprogrammering börjar ge resultat då blir det mer fokus på galopparbetet. Jag har också beslutat att Nina får  lära Mackan byten. Jag tror att jag är för stel och kommer att bli efter. Hjälp ska tas med inlärning när man så behöver.


Stor eloge till en vän i kretsen som nu har börjat snoka på nästa utmaning  .

Av Anne-Lie - 30 april 2013 12:41

...var i segerns tecken! Cornell kom såg och segrade med överlägsen marginal. Ja, jag vet att jag är en hemsk ponnyägare nu. Men när jag har förmånen att se MIN SHETLANDSPONNY utvecklas utifrån den grundutbildning som lades för ett antal år sedan så kan jag inte bli annat än stolt. Det är så roligt att få låna denna lilla ryttare och som förmodligen kommer attt rida Cornell ett PAR ÅR till!


Programmet var Märke 1 och betdömdes enligt dressyrryttartestets normer och ja det blev en överlägsen seger 72% och tvåan hade 64%. Ett  ekipage med en tonårsryttare, visserligen en ungponny på 4 år men start på klubbtävling i det programmet??? De borde startat i LCn eller LBn...Min synpunkt på det...ja den förstår ni säkert. 


Självklart rider vi fram med täcke som de "stora ryttarna"....  Och när vi anländer till ridhuset möts ekipaget av en skock med fans!


         



Minst lika stolt är jag mitt andra ekipage som vann den största segern under lördagens träningspass och söndagens framridning. Bättre kontroll och börjar hitta formen så nu kan de börja jobba mot att länga ut halsen och bibehålla inverkandsridningen längre stunder. 


 



Av Anne-Lie - 26 april 2013 20:01

...idag. Därmed har Mackan bara två dagar kvar av sin semester. Han får känna på sina nya fötter den här helgen och jag är upptagen med att coacha mina två ponnyekipage. Cornell han  blir bara bättre för varje gång Ella sitter upp! Alva börjar hitta sitsen!


Semestermackan:

 


Superponnyn:


 


Alva och Mynta!

 

Av Anne-Lie - 24 april 2013 20:00

Och Mackan har fått semester helt i väntan på hovis...och ser ut därefter. En hästs bästa semesterlook! Får se om jag kan få det på bild i veckan.

Under tiden agerar Cornell värsta dressyrponnyn. Och det bästa är att han börjar bli som han var på Henriks tid. Hittar inte på några hyss. Däremot kan han tagga till för att han rids dressyrigt - framåt och under arbete. En tyngd lättar från hjärtat och axlarna när jag ser att Cornell jobbas på det här sättet och blir ompysslad. Visserligen körs han av mina elever i skolan då och då. MEN, det här ligger mig varmare om hjärtat. Körningen kan vi ha som variation i arbetet nu - en "bisyssla".

Av Anne-Lie - 17 april 2013 13:08

Måndag: Väntar på Hovis men tar Mackan på lina trots skor som glipar lite. Inget klirrande än men glipar. Mackan börjar lugnt men SEN RODEO. Det är bara att stå still och invänta tröttheten. Väldigt roligt att ladda för varje bil som åker förbi...Normalt sett när jag longerar förflyttar vi oss från den ena sidan till den andra. Det gick i trav... me nsen igaloppen kom anfallet. Då går det INTE att räta ut och ta några 10alet raka meter. Farten  blir för hög... Men kul att se att han är glad. Och ja gär glad att jag inte sitter på-


Lektion med Ella och Cornell. Travbommar, hitta 20 meters volt, rida från en punkt till en annan. Ekipaget ska starta  minidressyr, Märke 1 den 28/4 så vi lägger fokus på korrekta vägar och piggar upp det hela med bommar.


 


Tisdag: Jag yogar. Haghäng

Onsdag: Haghäng, jag slutar "sent" 17.00 .... intag + lektion med Alva hon startar LB den 28/4 vi tränar vägar där med.


Torsdag: Vi väntar på hovis och får lov att vänta tills nästa vecka. Är på universitetet på kvällen - studentinflytandemöte. 

Fredag: Mackan fick gå 20 min på lina i lugn trav och galopp. Hagen är förfärlig just nu. Hästarna kan tack och lov stå på en bädd av hö runt höbalen och sen vandra genom vatten upp till övre delen av hagen där det är torrt. De får lov att äta upp det som är kvar av av balen innan de får byta hage. Grud 0-60 ska läggas på vid insläppet i veckan så att vi inte fastnar där...


Cornells ryttare är här och trimmar för fullt idag och hela helgen. Och jag måste säga att det är en befriande känsla att äntligen ha rätt ryttare på honom. En ryttare som kan ta fram alla goda egenskaper den här ponnyn besitter. 


       


Sigge som av någon anledning bestämt sig för att öppna transporter är av ondo, roade sig med att kliva över mig och förstås trampa på min redan onda fot i förmiddags.(Foten har redan har krossats av Ingamays Alex så det får det väl vara värt när det var av en OS-häst...). Inget kunde jag säga/göra med hästskrället eftersom Sigge arbetade. Erkänner att jag hade velat tala om för hästen att man INTE ska ramma människor! 


Lördag: Städar, dricker kaffe och stallet förstås. Tog en promenad med Mackan så att han kliva på hårt underlag. Drog bort ena bakskon igår. Skorna har suttit bra men eftersom snön har legat kvar så länge har det här blivit en  lite för lång skoperiod. Annars hade hästarna fått gå med snösulor fram till juni...Inte bra det heller. Av två onda ting...Nya cykeln ja, den är verkligen toppen!


Cornell och Ella går från klarhet till klarhet! Det här är riktigt, riktigt roligt!


Söndag:

Av Anne-Lie - 10 april 2013 15:06

Måndag: red på ridbanan. Fin i travarbetet, bra övergångar till skritt några med tankens kraft. Jobbar vidare med ändra steglängd men behålla rytm och takt. Galopp måhända att Mackan var lite trött i muskulaturen efter söndagens arbete. Det visade sig genom lite oangemang och det blev mest att galoppera avspänt utan egentligt krav på arbete. Nöjd hur som helst.


Tisdag: jag har yoga


Onsdag: också en vilodag


Torsdag: rida ut med Kerra


Fredag: ridbanan och av någon anledning så satte jag på ett tredelat bett jag använt förut. När jag red  så pblev jag snabbt påmind om varför jag INTE red på det längre. Bettet är för lätt och Mackan leker med det. Tunga över, tunga åt sidan, tunga rätt, släpp kontakt helt osv  osv. Fick dock en  del goda travsekvenser däremellan.


Lördag: Den här dagen kräver en del planering och måste kolla upp hur läget är hemma. Dagen kan se ut så här: Mackan. Lektion1 med Cornell och Ella på ridbanan, lektion 2 med Mynta och Alva, ta in hästarna, hjälpa till att göra i ordning inför söndagens tävling.

Så här blev det: Mackan longerades på ridbanan. Med sitt vanliga bett. Dålig framåtbjudning i fattningar. Lektion med Alva och tränar delar ut LB:1.

 


Söndag: dressyrtävlingar på HRF första start 8 och slut ca 20. Ingen ridning men måste smita och mocka och dyl.


På det hela taget låg ridnivå och sänkt ambition denna vecka. På det viset är det bra att vi inte är i helt igång. Laddar om till v16.

Av Anne-Lie - 1 april 2013 20:40

Måndag: Lång skrittur på Sätter med Kerra och Snuffan. När vi går åt det hållet kan vi vara ute hur länge som helst. Det finns alltid någon ny stig att utforska. Idag blev vi tyvärr hindrade av en liten träbro. Jag har ingen lust att prova om den håller och sen har jag en fobi att hästarna fastnar med skon i springorna....Mackan höll sig i skinnet men det känns att det behövs inte mycket innan han taggar upp. Nu är det nog dags att jobba lite mer på allvar. I morgon blir det tömkörningen igen.


Tisdag: Jag och Kerra ska titta på en westernträning. Håller tummarna att den faller Kerra i smaken då de är ett litet gäng här som är westernryttare. Vore kul om du Kerra får träna med likasinnade. Sen blir det tömkörning. Cornell har sin  favoritryttare på plats. Och ridningen och det egna ansvaret har gått super! 

   


Mackan tömkördes och det går bättre och bättre. Han behöver tid för att spänna av och komma över ryggen och länga ut steget. Han arbetar bättre i trav än i galopp. I galopparbetet går det mer upp än fram. Vi får träna mer... Ett plus för att Mackan lyssnar allt bättre och bätttre på kommandon. Lite svårt för mig att göra mig hörd alla gånger när alla bilar kör förbi. 



Onsdag: Ridhuset blev utbytt mot ridbanan hemma! Nu är det bara liite is på något enstaka ställe.En och annan vattensamling. Bortsett från det så är det perfekt särskilt på eftermiddagen när hela banan är upptinad. 

Tränade övergångar i skritt  och trav. Godkände inte Mackans försök till att komma undan genom taktning, vika in nosen och höja nacken. Då tränade vi omdelbart ryggning med beröm så klart. Just det sättet för Mackan att takta handlar till viss del om utebliven framåtbjudning, men även hans  önska att ta saken i egna hovar. Vem är ledare du eller jag. Har bestämt att JAG bestämmer när dessa tillfällen ska utnyttjas till att öva tramp/passage. Inte Mackan själv. De tillfällen han tänker mer framåt själv DÅ ska vi trampa. Det är också viktigt att vi inte blir osams utan att jag bestämt omvandlar detta till någon form av rörelse - ryggning-sidvärts osv, mer som en avledningsmanöver än tillrättavisande. Galopparbetet var med tänket rid till nästa språng. Det är väldigt lätt att  hålla igen. Här kändes Mackan riktgit bra i handen och även om han inte är loss och stark så var det rätt ok. Mantra rid fram till handen, fall inte ner på innerbogen, fram med näsan men rund i formen. 


Timer på så att jag inte rider för länge 43min... 3 min för att sitta upp och skritta ner till ridbanan. 



Torsdag: Rida ut ändrat till en vilodag.Stockholmsresan blir inställd, vilket betyder att Mackan kan arbeta. Henrik är fortfarande sjuk. Idag "bara " 39 i temp.


Fredag: Ett bra pass på ridbanan i rena vårvärmen. Det var en fantastisk kväll. Jobbar med nacke och manke på samma linje. Det har vi som grundform eftersom Mackan är väldigt bra på att spänna upp sig och sänka nacken. I traven så är fokus på takt, och bibehållen takt ovasett om stegen kortas eller längs. Det här känns bra tillslut, fin i handen och  lyssnar fint på sätet. Det går att dutta på höger bak så att det kommer in. Jättefin i galoppen. de tgår att länga ut stegen och det går att korta upp. Här fångar jag in på yttertygel, gör mig mig lätt i sadeln så att det inte ska bli så jobbigt och något häjd innehand men lätt så att Mackan får hitta bärigheten själv

 

Lördag: Lektioner för mina ponnybarn. Nu ska vi försöka få lite kontinuitet och ordning och reda. Det här ger energi. Hur sött är inte detta par!

 

 

Söndag: Tömkörning utbytt mot ridning. Mamma är här och lär sig " hur man fotar ett ridpass". Det gäller att passa på när tillfällen ges.


Vi har ju fått order av Kryddan att bara göra roliga saker så nu gör vi det. Och vi gör så gott vi kan. Själv tycker jag att vi lyckas rätt så bra. Med tanke på att vi mest har suttit i skogen sedan februari.

                   

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards